Sla over naar de inhoud

Dominee Holwerda: moderne theologen sollen met de hel

‘Laat niet zovelen uwer leraars zijn, mijn broeders; gij weet immers, dat wij er des te strenger om geoordeeld zullen worden’, zo waarschuwt Jakobus ons, en toch menen vele jonge theologen, dat zij geschikt zijn voor het ambt van leraar der gemeente en aan het strengere oordeel zullen ontkomen.

Wie is Alain Verheij dat hij de Here HEERE trotseert? ‘Wat gebeurt er als wij hemel en hel loslaten?’, vraagt hij op het randchristelijke weblog Zinvloed. Het antwoord is eenvoudig doch huiveringwekkend: u kunt de hel loslaten, maar de hel zal u nooit loslaten.

Wolf in schaapsklederen: Reinier Sonneveld

Wat is erger dan een wolf, broeders en zusters? Erger dan een wolf is een wolf in schaapsklederen. Reinier Sonneveld heeft zich vandaag op de eerdergenoemde randchristelijke website Zinvloed gevoegd bij die schare op de brede weg.

Eerst presenteert de vrijzinnige Sonneveld zich als rechtlijnig dienaar des Woords, door aan te geven dat hij in tegenstelling tot Verheij wél in een hel gelooft. Dan volgt echter al snel het satanisch subtiele tegenbericht:

de metaforen in de Bijbel suggereren dat er ook na je dood berouw mogelijk is

Op deze wijze lispelt de dwaalleraar ons met zinnen, zo zoet als honing, in slaap. Wij laten ons getroosten door het valse vermoeden, dat er een eeuwige mogelijkheid tot berouw zal zijn. Wij vermijden weldra de dienst des HEEREN, de smalle weg en begeven ons op het pad der zondaars. Er is immers, zo zegt Sonneveld, alle tijd om ons na de dood nog eens te bekeren.

Heel lang tegenkomen

Verheij, die geen doekjes windt onder zijn stuitend openbare ongeloof, dat mijns inziens omwille van de veiligheid en het zielenheil van ons volk van overheidswege bestraft zou moeten worden, zegt het open en bloot.

een nooit eindigende vlammenzee. Te absurd voor woorden, vind ik dat.

O, welk een geween en geknarsetand zal het zijn, als hij eenmaal voor de Rechterstroon moet verschijnen. Wee de wroeging van Sonneveld, als hij aan den lijve moet ondervinden, dat berouw na de dood een onbijbels, ja een misleidend leerstuk is geweest.

Gezellig Alain, we gaan elkaar nog heul lang tegenkomen!

Ik vrees dat Sonneveld gelijk heeft, met wijziging van één woordje:

Alain, we gaan elkaar nog hels lang tegenkomen!

Kiest dan heden

De velden zijn rijp voor de oogst, maar het ontbreekt ons aan arbeiders. Het is een mistroostig gegeven dat de Heiland al constateerde, maar vandaag de dag niet minder actueel is. Toch is géén arbeiders altijd nog beter dan valse arbeiders, voor wie geldt:

En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Links van u staan de moderne theologen, die u blij maken met valse leringen die uw hart verkwikken, maar uw ziel bederven.
Rechts van u staan Mozes en de profeten, en hun nederige navolger dominee Holwerda.
Hun boodschap doet pijn, maar het zijn wetten ten leven.
Kiest u heden, wien gij dienen zult.

Gepubliceerd inKnipoog

3 Reacties

  1. Volgt gij Mij, zegt Jezus, dan komt alles goed. Geniet van Mijn relatie met jou, zegt Jezus.
    Dat wil ik zeggen tegen dominee Holwerda.
    En de hel is al op aarde. Een leven zonder God, zelf gekozen. Want er zijn ook mensen die God niet kennen. Door geboorte, of door een andere opvoeding.
    Liefde staat bovenaan. Want God is Goed, God is Liefde.
    klaar. Het is toch wat.

  2. Peter Rehwinkel Peter Rehwinkel

    Dominee Holwerda,

    Uw reactie staat voor het domste fundamentalisme dat men onder orthodoxe theologen kan tegenkomen. In wollige, prekerige taal (probeer eens in gewoon Nederlands te schrijven) probeert u mensen die anders geloven dan u als modern en vrijzinnig weg te zetten en uw fundamentalistische gedachtegoed erdoor te drukken. Aan een zorgvuldige exegese doet u echter al lang niet meer. Daarom wil ik u wat zaken in overweging geven.

    1. De Bijbelteksten waarin Jezus spreekt over de hel bevatten wat tegenstrijdige uitspraken over hoe deze hel er uit ziet. Aan de ene kant zegt Jezus bijvoorbeeld dat het gaat om de buitenste DUISTERNIS, waar wening is en knersing der tanden. Aan de andere kant spreekt Jezus over de hel als de plaats waar de worm niet sterft en het VUUR niet uitgeblust wordt. Beste dominee, denk nu even na. Hoe kan de hel nu tegelijk een plaats zijn waar het totaal donker is (buitenste duisternis) en tegelijk het vuur dat niet wordt uitgeblust brandt? Vuur geeft immers licht. Dit soort overwegingen gaven C.S. Lewis de overtuiging dat Jezus hier in BEELDEN spreekt: de uitspraken kunnen onmogelijk beide waar zijn. Aan u is dit soort denken en exegetiseren natuurlijk niet besteed want u weet alles zogenaamd al. Echter, uit uw teksten blijkt dat u heel weinig weet en het nadenken maar helemaal uitgeschakeld heeft. Jammer, het leidt tot een absurde tekst waarin u iedereen die het niet mee u eens is als ongelovig neerzet maar waar u aan exegese niet toekomt.
    2. Denk ook eens na over de vraag: waar is de hel? En wat wil Jezus met deze teksten uitdrukken? Zou het niet zijn dat Hij uitdrukt dat God de mens wil en dat de hel staat voor de plaats waar de mens zonder God is omdat hij Gods oproep om zijn leven met Hem te leiden niet wilde beantwoorden? Dat de hel de ultieme eenzaamheid symboliseert?
    3. Misschien moet u eens kiezen om u weer wat in de grondtalen en achtergronden van het oude oosten te verdiepen. Uw absurde stelligheid wijst maar op één ding: diepe onkunde. Dat u zich zo naar mensen presenteert is dan ook het beste voorbeeld van een wolf in schaapskleren. Het lijkt allemaal ferm en stoer maar het is pure onkunde en enkel gebaseerd op een diepe angst, ook weer voortkomend uit diezelfde onkunde.

    Sterkte!

  3. Janus Janus

    Peter Rehwinkel,

    Helemaal eens met deze reactie!.

    Een tweede punt.
    Waarom laat fundamentalist Holwerda Gods rechtvaardigheid eigenlijk prevaleren boven Gods goedheid? Kan een God die liefde is een mens werkelijk eeuwig laten lijden (gesteld dat dit bedoeld is in Jezus uitspraken)? Vanwaar die voorkeur van rechtvaardigheid boven liefde (vergeving). Ik denk dus dat het mogelijk is dat mensen tijdelijk buiten God moeten leven. Echter, als God onze Schepper is en op zijn mensheid gesteld is, dan zal dit lijden nooit eeuwig zijn. Voor fundamentalist Holwerda is dit natuurlijk een gruwel. Maar waarom moeten we zijn aangeleerde orthodoxe onzin voor absolute waarheid houden als hij blijkbaar niet eens in staat is om Nieuw Testamentische teksten in een context te kunnen lezen? Ik zie dat niet in. Ik denk dat fundi Holwerda weer eens terug moet in de collegebanken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *